Risotto

Nu ska ni få ett recept på en mycket bra risotto som jag brukar göra!
 
Ingredienser du behöver:
(Stekpanna med höga kanter)
1 paprika
1 gul lök
2 buljongtärningar, ex hönsbuljon, köttbuljong, grönsaksbuljong
Ris, jag använder ca 250 g (2 påsar av Uncle Ben's basmati-ris)
Korv (helst choritzo men jag gillar inte det så jag gör på vanlig grillkorv till mig och choritzo till Peder. 6 korvar grillkorv och 3 choritzo)
Curry-krydda
Chili-krydda
Svartpeppar
 
Gör såhär:
Börja med att koka riset tillsammans med buljongtärningarna.
Skär korven i mindre bitar, jag brukar dela varje korv på tre delar. Stek den i stekpannan med höga kanter. Jag brukar steka på 4:an när det finns 1-6 på spisen. 
Skär upp paprikan och gullöken i stora bitar.
När det är ca 4 minuter kvar på riset, lägg i paprikan och löken i stekpannan tillsammans med korven, rör om då och då så det inte bränns.
När riset är färdigt kan du stänga av plattan till korvarna och hälla över riset till stekpannan. Krydda med curry, chili-krydda och svartpeppar. Rör om och smaka av, kydda tills du blir nöjd.
 
Serveras som det är eller med en vitlöksaioli!
Matlagning/Bakning, Tips | |
Upp