San Francisco

Staden jag hade haft för höga förväntningar på.... Trodde det skulle vara helt fantastiskt där, men tyvär tyckte jag mest det bara var kallt, blåsigt, dimmigt och värdelöst mycket trafik... Trafiken var värre i San Fran än i Los Angeles. I San Fran kunde man bli stående på samma ställe i trafikljusen trots att det blivit grönt tre gånger bara för att dem är så osynkade att när det är grönt för gatan längst bak är det rött för gatan längst fram så man kommer ingen vart... 
Och det var kallare där än vad det är i Sverige nu.
 
Visst, det är riktigt fint där, men min upplevelse var inte så bra som man kunde hoppas på.
 
Vi kom dit på måndagen rätt sent då vi hade rest långt från Las Vegas. Vi checkade in på ett Best Western som låg utanför San Fran bara för att vi skulle lyckas hålla nere hotellpriset. Tog mellan 1h och 1,5h att ta sig in till San Fran och varje gång man skulle över den där bron vi måsta åka över, kostade det mellan 3 och 6 dollar. 
Så min rekommendation är att bo i själva San Fran trots de höga hotellkostnaderna!
 
På tisdagen for vi in till San Fran. Vi gick längs med pirerna. Åt lunch på Pier 39, i början av den. På någon surdegs-restaurang. Surdegspizza åt vi, hur gott som helst till ett lämpligt pris! 
På Pier 39 strosade vi runt rätt länge i massa butiker, tittade på sjölejonen osv. Otroligt underhållande dem där lejonen alltså. Där kunde man ju stå i timmar och bara titta på dem!! Hört folk säga "Pier 39 är inget att se. Dit behöver man inte ens gå" Men jo, det tycker jag man bör. Om man tycker om att strosa runt i mysig atmosfär iaf. 
 
Sedan hyrde vi varsin cykel och cyklade över Golden Gate och tillbaka. Blev ca 2 mil från uthyrningen, över bron, sen tillbaka. Rekommenderar att hyra cyklar för att cykla över. Helt annan upplevelse än att "bara" köra bil över den! Men det blåser enormt mycket uppe på bron!!
Vi gick runt lite, bland annat till Lombard Street. Hur mycket folk som helst där för att fota! Vi käkade middag inne i San Fran, tog sedan bilen till Twin Peaks (där jag stod utanför bilen kanske 1 minut för att hinna fota lite snabbt sen kastade jag mig in i bilen igen. Blåste isvindar!!) och sedan åkte vi hem och la oss.
 
På onsdagen skulle vi hikea. På Tennessee valley. Klev upp i tid, åt frulle, packade matsäck, sen stack vi. Hittade en rutt som lät lämplig och sedan började vi vandra. När vi tillslut kom fram till havet var det så dimmigt så vi såg i princip ingenting. Satte oss där och fikade och tog sedan en annan väg tillbaka. Blev upp och ner för två branta berg! Ca 12 km skulle jag gissa att vi gick. Skönt!! Men synd på dimman... Annars hade vi haft grym utsikt! Detta är också en grej jag rekommenderar er till att göra. Man hade sjuk träningsvärk i baken dagarna efteråt och det var skönt att göra något som känns "nyttigt" när man är i ett land som USA. Det var skönt att gå där i mark som var så pass orörd och vi var själva längs med nästan hela hiken. 
 
På kvällen åkte vi till Sonoma. En dragracing-bana i San Fran. Det var "Sonoma Night Drags" Typ som Test n Tune. Där vem som helst får testa sin bil. Och polisen är också där! Varje onsdag får ungdomarna prova att köra dragracing mot polisen! Lite kul tycker jag, att polisen är aktiv inom det. Och att det anordnas legalt.
På andra sidan läktaren var det drifting som gällde. Det var roligare än dragracing faktiskt, så jag kollade mest på det. Blir impad av hur duktiga de är! 
 
På torsdagen hade vi biljetter till Alcatraz bokade. Kommer ett helt eget inlägg om Alcatraz för det är så mycket att säga om det!
Vi var där några timmar iaf, sedan strosade vi runt på Pier 39 igen, åt på surdegs-stället igen. Gick och myste bara.
 
På fredagen klev vi upp i tid. Dags att åka tillbaka till Los Angeles via Highway 1! Det har jag redan skrivit om, ni hittar det under denna länk 
http://cissisundberg.blogg.se/2015/june/highway-1.html#comment
 
 
Resor, Tips | |
Upp