Sagan om bilen

Titta hörrni. På en dag har bilen blivit såhär skitig och då har den bara stått parkerad... Känns ju meningslöst att tvätta...

Iallafall. Som vissa av er kanske vet så köpte jag en Renault för lite över 3 år sedan. En egen bil. Fråga mig inte varför jag köpte en fransk bil men det var ingen som berättat för mig att man inte bör ha en sån. Jaja, blinkersen fungerade inte då och pappa sa att det är bara att byta ett relä så är det ordnat, köp bilen om du vill ha den. Så jag slog till. 

Men det var visst inte bara. 
Det visade sig att man var tvungen att byta SÅ mycket på den bara för att få blinkersen att fungera. Instrumentpanel, tändningslås plus nyckel, någon box plus en massa mer.
När de väl hittat alla delarna från en bil med samma motortyp, vilket naturligtvis var en ovanlig sådan, monterade de dit allt. Klart tänkte dem! Men.......:
Då visade det sig att alla dessa delar varit utan ström samtidigt vilket tydligen leder till att de tappar sin kodning. Okej, vi får koda om dem tänkte pappa och bilmekanikern. App app, inte så enkelt. Man måste såklart ha registreringsnumret från bilen man tog delarna ifrån. Och det var ju synd att de inte tog det då från bilen som skrotades efter att de plockat delar från den.... 

Så börja om och leta nya delar. Lyckades hitta en hel bil som rullade och gick med samma motortyp och allting men sååå långt norrut! Lite flyt bara att de som ägde den precis skulle söderut och passera Gnarp så de kunna ta med sig bilen ner.

Och mitt under all denna tiden så rostade det hål i golvet eller vart det var, batteriet laddade ur, någon axel som man blev tvungen att byta för den blev dålig. Etc etc. Så bara för att de hittade en bil med samma motortyp och fungerande delar var det inte riktigt över ännu.

Men nu, 3 år och 4 månader senare, går den som den ska! Så jag har för tillfället Renaulten nu och Josefine har Volvon. Separationsångest 3000.... Ska testa ha Renaulten ett tag för att se om jag vill behålla den eller sälja den och sedan köpa Volvon av mamma och pappa istället. Har ju haft volvon lika länge som renaulten renoverats så volvon är ju liksom min... Men renaulten är skön att köra och allt sånt så det är inte så hemskt. Det enda som är hemskt är att det inte är klimatanläggning och ac i den (fattar inte hur jag tänkte där?!) och vet inte riktigt varför jag köpte en bil utan sånt??? Kommer inte klara mig utan det nu när man är så van vid det. Ac + klimatanläggning är ju ens bästa vänner...! 

Jag har en hel del att fundera på nu ett tag framöver iaf. 
| |
Upp