Släktträff med femkamp 5/8

En gång per år brukar vi försöka få till en släktmiddag inklusive 5-kamp med så många som möjligt på mammas sida av släkten. I år inföll det den 5 augusti. 11 stycken var vi, ganska normalt antal.

Många i vår släkt är ganska tävlingsinriktade så alla går verkligen all in för det hela! Vi blev 2 lag i år. Det blev blandade lag denna gång, för vi gjorde helt enkelt så att den sida på bordet man satt, det lag blev man i. (Ingen visste om det innan utan vi kom på det då)

Jag blev med Tobbe, Nina, mamma och morfar. Ett riktigt bra lag skulle det visa sig!! Det andra laget bestod av Steppa, Josefine, Peder, Anna-Stina, pappa och Maja. Ett lite sämre lag haha.

Vi åt förrätt sen började första grenen: luftgevärsskytte. Vanns av mitt lag.

Sedan var det dags för varmrätt och efter det körde vi 2 grenar eftersom efterrätten skulle tina lite.
Vi körde kasta hästsko (vanns av mitt lag) och då stod vi på uppmätt avstånd. Skulle kasta hästskon så den träffade inom en cirkel, då fick man 1 poäng. I den cirkeln fanns ett järnrör, träffade man det samt att skon stannade inom cirkeln fick man 2 p. Kastade man så hästskon fastnade runt röret fick man 25 p. 5 hästskor var.

Sedan skulle vi kasta kubb (vanns av Josefines lag). 5 kubbar stod uppspaltade, avståndet blev längre och längre och man måste flytta i sidled för att träffa nästa kubb (ni kanske kan se på bilden att de står "sick-sack"), men vi fick bara stå inom en cirkel och kasta. Man måste träffa dom i rätt ordning. 6 pinnar var att kasta.

Till sist efterrätt och efter det 2 grenar inomhus.
Den första gick ut på att kasta tennisboll, 3 bollar var (vanns av mitt lag). En studs i golvet, sedan skulle man träffa och få ner tennisbollar som låg på en pall. Man trodde det skulle vara såå lätt men det visade sig vara ganska svårt iallafall!

Den femte och sista tävlingen gick ut på att blåsa pingisboll (vanns av mitt lag). Man mötte varandra, en från mitt lag mötte en från Josefines lag. Vi satte oss vid ett bord med pingisbollen emellan oss. Sedan skulle man blåsa och blåsa och blåsa tills bollen ramlade ner på motståndarens sida. Bäst av 3 omgångar vann. Jävlar vad svårt och vad jobbigt!!!! Det var väldigt lätt att fuska, alltså lägga kroppen mot bordet för att hindra bollen att ramla ner. Då fick man först 1 varning, men andra gången fick motståndaren 1 poäng, så då var det bara 2 rundor kvar sedan (eftersom det var bäst av 3).

Femkampen vanns alltså stolt av mitt lag!!! Eftersom ingen blir riktigt nöjd vad gäller tävling, tog vi med oss vinglasen upp på övervåningen och körde några snabba pilkastnings-tävlingar. Vid 2-tiden var vi alla rätt nöjda och trötta så då begav vi oss alla hemåt. Så otroligt supermegarolig kväll, som alltid med min underbara släkt. Å vad vi skrattade!!!! (Ni som har mig på snap såg väl)

Långt inlägg, men vill förklara grenarna så andra kan få tips utifall de också ska ha femkamp någon gång.

Festligt, Roligt, Sommar | |
Upp